MENCARI KECANTIKAN YANG SEMPURNA...

" SESUNGGUHNYA ALLAH ITU CANTIK DAN ALLAH SUKAKAN KECANTIKAN!"
(riwayat muslim&tarmizi)

1. Hindari produk yang ada elemen najis dan kotor.
-suntikan botox umpamanya, telah di putuskan oleh fatwa kebangsaan hal ehwal agama islam malaysia sebagai haram kerana menandungi bahan meragukan dan bersifat najis, antaranya bahan dari babi dan bahan tiruan memudaratkan.

2. Dilarang mengubah ciptaan ALLAH kerana mahu cantik seperti bertatu dan cukur kening.
-" ALLAH melaknati perempuan yang bertatu atau meminta di buat tatu, yan mencukur kenin dan meminta di cukur kening mereka, perempuan yan membentuk giginya agar kelihatan cantik dan mereka yan merubah ciptaan ALLAH." (hadis THabrani dan ibnu mas'ud)

3. Pembedahan kosmetik.
-kata Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradawi," jika ada kecatatan yang menjijikkan pandangan, seperti tumbuh daging tambahan yang boleh menimbulkan sakit jiwa, dan perasaan, maka tidak berdosa berubat untuk menghilangkan kecacatan atau kesakitan yang boleh mengancam hidupnya. kerana allah tidak menjadikan aama buat kita denan penuh kesukaran." (al-halal wal haram fil islam)

4. Amalan memakai susuk.
-Rasullullah bersabda. " jauhi tujuh perkara besar yan merosakkan. sahabat bertanya' apakah ujuh perkara itu ya rasullullah? jawab rasullullah,
(riwayat bukhari&muslim)
  • menyekutukan allah
  • sihir
  • membunuh jiwa manusia dengan cara haram kecuali kerana hak
  • makan harta riba
  • makan harta anak yatim
  • lari dari peperangan
  • menuduh perempuan baik, terjaga dan beriman.
5. Menyambun rambut dengan rambut sama ada yan menjadi sambungan itu asli atau palsu.
- Sayidatina aisyah meriwayatkan, " seorang perempuan ansar yang telah berkahwin jatuh sakit sehinga gugur rambutnya. keluarganya ingin menyambung rambutnya dan bertanyua pendapat nabi. kata nabi, allah melaknati perempuan yan menyambung rambut dan meminta di sambung rambutnya. (hadis riwayat bukhari)

6. Cantik dalam dan luar mesti seiring.
- sebaiknya, cantiklah peribadi kita dahulu denan sifat murni kerana apabila peribadi cantik, maka dengan sendiribakan menyerlah kecantikan itu pada fizikal.



.TERIMA KASIH.SUKA?SILA LIKE.