KUKU PANJANG DAN KEKOTORANNYA!

AS-salam

Hai semua selamat tengah hari... hari ni yna nak share ckit pasal kuku dan kekotorannya. sambil tu yna nak selitkan pasal jari dan cicin ye... kredit tu HASIMAH yna ambik info dri blognya ya... sebenarnya yna pelik. kenapa ramai yang suka bela kuku panjang. apa keistimewaannya? kalau yna,, memang tak pandai bela kuku panjang ni. sebab yna memang dari kecik sentiasa berkuku pendek. panjang cikit je yna dah potong. lagi pun tak selesa lah berkuku panjang ni. nanti patah dah susah... meh baca kat bawah ni ye... sama2 ambik ikhtibar ye...

(dah macam kuku binatang pun ada)

(untuk apa diciptakan cepit kuku kalau tak reti nak potong kuku tu)
  
Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking.
Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia t idak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.
Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, u li tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah.
Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.
Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.
And additional info, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan d an kebersihan diri sendiri 
Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kw. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad Saw.  
Nabi Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakail ah di jari
1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu k aum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.
Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan.

.TERIMA KASIH.SUKA?SILA LIKE.

6 comments:

il ya na said...

sgt berinformasi. sy pun xsuka kuku panjang, rimas, tapi kadang2 terpanjang jugak sbb xsempat nk potong

yna fazlyna said...

huhu..same lah...kadang2 terpanjang. tapi rimas je kan..

Uchi kay-f @hmad said...

emm...mari potong kuku berjemaah...:p

aufbau said...

kuku panjang?ewwwww
feel free 2 view my blog
http://malaysianpolar.blogspot.com/

nelly said...

ish ! geli o0o ~

HonEyBuNNy said...

salam ziarah...selamat pakai cincin ajri manis ja..ehheheh